Cel szkolenia:
- zapoznanie uczestników szkolenia z zasadami organizacji procesu windykacji należności w przedsiębiorstwie
- przedstawienie zasad prowadzenia prewindykacji (windykacji wstępnej) w celu ograniczenia ryzyka związanego z zawieraniem kontraktów z klientami
- określenie znaczenia stosowania klas ryzyka i limitów kredytowych
- przedstawienie ważnej roli handlowców w procesie windykacji należności
Uczestnik szkolenia będzie umiał:
- zorganizować struktury windykacyjne w przedsiębiorstwie
- ustalić zasady współpracy pomiędzy komórkami organizacyjnymi w zakresie windykacji należności
- stosować klasy ryzyka i limity kredytowe
- wdrażać prawidłowe rozwiązania w zakresie sposobu wynagradzania handlowców w aspekcie powiązania motywów działania handlowców z celami przedsiębiorstwa i zapewnienia prawidłowego działania procesu windykacji
Program szkolenia:
1. Modele windykacji należności w przedsiębiorstwie
1.1. Windykacja należności na tle innych procesów w firmie
1.2. Samodzielne radzenie sobie z problemem windykacji należności
1.3. Przekazanie spraw związanych z windykacją należności do firmy windykacyjnej
1.4. Ubezpieczenie całości lub części należności w firmie oferującej ubezpieczenie
należności
1.5. Model mieszany
1.6. Etapy windykacji należności
1.7. Znaczenie prewindykacji w procesie windykacji należności
2. Podstawowe zasady ostrożności przy zawieraniu umów
2.1. Elementy, które powinna zawierać umowa, aby można było skutecznie dochodzić roszczeń
3. Spotkania bezpośrednie
3.1. Jakie powinny być efekty spotkania bezpośredniego
4. Klasy ryzyka i limity kredytowe
4.1. Klasy ryzyka
4.1.1. Przypisanie cech do każdego kontrahenta w celu identyfikacji ryzyka, jakie
wiąże się ze współpracą z klientem
4.1.2. Informacje, na podstawie których określa się klasę ryzyka
4.2. Limity kredytowe
4.2.1. Wyznaczenie poziomu naszego zaangażowania kapitałowego dla każdego
kontrahenta
4.2.2. Weryfikacja limitów kredytowych w celu zapewnienia płynnej współpracy
z klientem oraz ograniczenia ryzyka nieterminowego regulowania naszych
należności
4.3. Konieczność stałego kontrolowania klas ryzyka i limitów kredytowych
przydzielanych naszym kontrahentom
4.3.1. Zachowanie płynności finansowej przedsiębiorstwa i panowanie nad
zaangażowaniem kapitałowym
4.3.2. Uzyskanie przewagi konkurencyjnej w wyniku panowania nad ponoszonym
ryzykiem we współpracy z klientami
5. Rola handlowców w procesie windykacji należności
5.1. Zbieranie informacji przez handlowców przy nawiązywaniu współpracy z klientem oraz podczas kontynuowania współpracy
5.2. Premiowanie handlowców od obrotu zafakturowanego
5.2.1. Motywy działania handlowców kolidujące z interesem firmy
5.2.2. Permanentny konflikt interesów pomiędzy handlowcami, pracownikami
prowadzącymi kontrakt od strony ekonomicznej i pracownikami
odpowiedzialnymi za windykację należności
5.2.3. Niekorzystny wizerunek przedsiębiorstwa spowodowany sprzecznymi
informacjami otrzymywanymi od nas przez kontrahenta
5.2.4. Tworzenie pola do powstawania trudnych należności
5.2.5. Straty ponoszone przez firmę w wyniku premiowania za obrót, który nie
został zapłacony przez klienta
5.3. Premiowanie handlowców od obrotu zapłaconego przez kontrahenta
5.3.1. Uzyskanie efektu połączenia działań handlowców z interesem firmy
5.3.2. Wynagradzanie pracowników prowadzących kontrakt od strony ekonomicznej
i pracowników odpowiedzialnych za windykację należności za osiągany obrót
przez przedsiębiorstwo
5.3.3. Efekt jednakowych celów pracowników zaangażowanych w proces biznesowy
5.3.4. Funkcjonowanie pracowników biorących udział w procesie biznesowym jako
jednego środowiska zaangażowanego w rozwój firmy
5.3.5. Korzystny wizerunek firmy jako ogromna siła do prowadzenia bezpiecznych
interesów z klientami
5.3.6. Zabezpieczenie przed powstawaniem trudnych należności i zmniejszenie
kosztów związanych z windykacją należności
5.4. Problemy związane z dokonaniem manewru zmiany wynagradzania handlowców
od obrotu zafakturowanego na wynagradzanie od obrotu zapłaconego przez
kontrahenta
5.4.1. Negatywne skutki dla handlowców z powodu zmniejszenia ich wynagrodzenia przez pewien czas
5.4.2. Przejściowe trudności w funkcjonowaniu pracowników w nowej
rzeczywistości
5.4.3. Konieczność przeszkolenia handlowców z podstawowych zasad windykacji
6. Podsumowanie
6.1. Ryzyko związane z zaciąganiem zobowiązań finansowych
6.2. Ryzyko związane z oceną kontrahenta
6.3. Siła ekonomiczna kontrahentów i ich wpływ na zawierane umów
6.4. Ocena naszej sytuacji i sytuacji kontrahenta jako czynnik minimalizacji ryzyka przy zawieraniu umów